Tudor Potra, scenarist #selfie69: ‘Atelierul este mai mult o școlă de meserii decât o academie. Aici tu îți dezvolți propriul proiect’

Înscrierile pentru atelierul de scriere a unui scenariu cinematografic De la idee, la scenariu, susținut de Tudor Potra, scenarist, regizor și advertising creative director, unul dintre scenariștii #selfie69, se încheie vineri, 3 martie 2017. Pentru înscriere este necesar un CV și o scrisoare de intenție, trimise la adresa inscrieri@asociatiascenaristilor.ro.

« Nu este atât un curs unde să îți iei notițe, ci un atelier în adevăratul sens al cuvântului, unde fiecare să își avanseze propriul proiect, să îl pună la punct, să îl dezvolte. Are, bineînțeles, o componentă teoretică, însă este mai mult o școală de meserii decât o academie. Mai multă îndrumare decât predare de la catedră », spune Tudor Potra.

La invitația Cristinei Iacob, regizorul succesului de public #selfie69 – comedia românească ce a adus un număr record de peste 150.000 de spectatori la cinema – și fondatorul Asociației Scenariștilor Români (ASCER), Tudor Potra va susține acest atelier-curs pe o perioadă de șase luni (9 martie – 10 august), în mansarda Cărturești Verona, în fiecare joi, de la ora 19:00 la ora 21:00.

« Românii au inventivitate, au creativitate, dovadă că pot să scoată un banc pe zi, timp de 50 de ani », spune Tudor Potra. «Au o idee bună, entuziasm, dar este nevoie și de o suită a acestora, de un follow up. De metoda, stăruința, și modestia de a lucra. Românii pot să îți deseneze o mașină a viitorului în 5 minute, dar trebuie să o și faci, să îi pui un șurub și să te gândești cum este mai bine ca să funcționeze. Să ai rigoare », adaugă scenaristul.

Tudor Potra spune că în atelierul acesta își propune, alături de participanți, să acopere ambele componente. « Din experiență știu că imaginația și creativitatea funcționează mai bine când sunt în ping pong în grup, într-un brainstorming. Fiecare participant va profita de emulația cu ceilalți, iar concurența acolo va deveni pozitivă, pentru că te motivează. Vrem să creem la atelier această ambianță de ferment creativ », spune scenaristul.

« Pe de altă parte, să învățăm și cum se sapă un șanț cu o linguriță mică. A doua componentă a workshopului este de a învăța să lucrăm cu modestie și metodă, pas cu pas, milimetru cu milimetru. Nu este atât un curs, ci o aventură în grup, un atelier ».

Tudor Potra este scenarist, regizor și advertising creative director, la Paris și București. Absolvent al UNATC (regie film) și Université Paris III Sorbonne Nouvelle (teorie film), el este laureat al Premiului Beaumarchais al Societății Autorilor din Franța. Tudor a colaborat cu Zazu Film ca scenarist al filmului #selfie69, cel mai mare succes de public din 2016.

El este scenaristul alături de care Cristina Iacob a lucrat în ultima vreme și care, spune regizorul, a dat plus valuare tuturor scenariilor la care au colaborat. « Tudor Potra este un profesor cu experiența necesară și un scenarist ce pune visele, experiențele, veridic și frumos pe hârtie, un profesor de la care eu am de învățat mereu. Cred că, lucrând cu el, scenariștii vor parcurge natural drumul de la idee la scenariu de film », spune Cristina Iacob.

Cursul-atelier își propune să ofere participanților un bagaj teoretic prin care să poată înțelege mai bine fenomenul cinematografic, pentru a putea să propună proiecte cu șanse de succes; să îndrume primii pași în această profesie, oferindu-le asistență profesionistă la fiecare pas al transformării ideii lor originale într-un scenariu de film complet, ce poate oricând să fie susținut într-un pitch în fața unui grup de producători și regizori în căutare de povești.

Fiecare sesiune de două ore conține o primă parte consacrată unei etape de realizare a unui scenariu (ilustrată cu exemple video din filme importante), urmată de monitorizarea evoluției fiecărui proiect individual. Întâlnirile sunt săptămânale, pentru a oferi fiecărui cursant timpul necesar pentru a lucra la proiectul său de scenariu. Evoluția acestuia este prezentată public și comentată de colegi și profesor.

La atelier vor fi selectați 15 participanți, iar prețul este de 1200 de lei. Pentru înscriere este necesar un CV și o scrisoare de intenție, trimise la adresa inscrieri@asociatiascenaristilor.ro, până vineri, 3 martie. Contact: edith.alibec@zazufilm.com / 0757.643.477.

https://www.facebook.com/events/1818394421759891/


INFO DE BACKGROUND

  1. Despre structura cursului + despre cum poți învăța scenaristică în România:

[Cursul este eminamente practic, desigur că este și o parte teoretică. Nu e atât un curs unde să îți iei notițe, ci un atelier în adevăratul sens al cuvântului. Unde fiecare să își avanseze proiectul lui, să și-l pună la punct, sp și-l dezvolte. E mai mult o școlap de meserii decât o academie, e mai mult un atelier practic. E mai multă îndrumare decât predare de la catedră. E un loc în care să visăm și să transpirăm împreună.]

  1. Au românii talent de povestitor, își pot spune firesc și frumos poveștile?

Sunt două feluri de talent. Românii au inventivitatea, au creativitatea, dovadă că pot ssă coate un banc pe zi timp de 50 de ani, și e absolut neașteptat și inventiv. Ce nu au, față de alte popoare, nu au o suită a ideii, nu a follow up-ul. Au o idee bună, au un entuziasm, dar nu au metoda, stăruința, și modestia de a lucra. Românii pot să îți deseneze o mașină a viitorului în 5 minute, dar trebuie să o și faci, să îi pui un șurub și să te gândești cum e mai bine ca să funcționeze, deci partea nemțească.

In atelierul ăsta vrem să le facem pe amândouă. Pe de o parte, fiecare participant să profite și de amulația cu ceilalți, pt că nu e o problem de concurență aici. Una este să ai idei și alta e să ai idei într-un grup, într-un brainstorming, în care se stimulează unii pe ceilalți, să creem această amianță de ferment creativ, și a doua parte, să învățîm să lucrăm cu modestie și metodă, as cu pas, milimetru cu milimetru, până când clădim obiectul. Din experiență știu că imaginația și creativitatea funcționează mai bine când sunt în ping pong, în grup, și ste timulează ceilalți, iar concurența acolo devine poztivă, pentru că te motivează. Pe de altă parte, să învățăm și cum se sapă un șanț cu o linguriță mică. Sunt cele două componente.

Nu este atât un curs, ci o aventură în grup, un atelier.


Workshopul se adresează celor care de multe ori și-au spus: “Povestea mea ar fi un film grozav, dar nu au știut de unde să înceapă. Celor care vor să învețe să își transforme ideea în scenariu de film, având la final oportunitatea de a susține un pitch în fața unor regizori și producători din industria cinematografică românească.

« Mă bucur de fiecare dată când reușim să organizăm un workshop cu Asociația Scenariștilor Români, pentru că asta înseamnă idei noi, care pot deveni scenarii de film», spune Cristina Iacob. « De fapt, este împlinirea scopului acestei asociații, acela de a aduce împreună scenariști, regizori și producători, ca poveștile lor sa aibă o șansă de a deveni filme. Ei vor lucra și vor învăța să își scrie cât mai firesc și incitant povestea, să își structureze ideile în formatul și ritmul specifice unui scenariu de lungmetraj si să poată susține la final un pitch. »

“Scopul nostru este să te regăsești la final cu un text pe care să-l poți propune cu cât mai multă siguranță unor producători de film, precum și să dobândești o metodă de lucru cu care să poți aborda scrierea următorului tău scenariu”, spune Tudor Potra.

De data aceasta, atelierul se adresează tuturor celor care au o idee, și vor să învețe să scrie o poveste, pe care să o transpună într-un scenariu. « Practic, termini acest curs având la final un scenariu de lungmetraj și oportunitatea de a ține un pitch în fața unui grup de producători și regizori în căutare de povești. Chiar se întamplă! », spune Cristina Iacob.


Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe
  • Distribuie pe Pinterest
  • Distribuie pe Whatsapp
Apreciază articolul

Alte articole