Cinematografia romaneasca va fi reprezentata si anul acesta la Festivalul de film de la Cannes (11 – 21 mai 2016), in cadrul Marche du Film. Standul romanesc este organizat de Centrul National al Cinematografiei impreuna cu Ministerul Culturii si are ca scop principal promovarea cinematografiei romanesti pe plan international.
Standul va furniza informatii la zi despre industria romaneasca de film si va pune in legatura cineasti romani cu industria internationala de cinema, cu institutii straine, organizatii, sau companii de productie si de distributie.
Romania va fi totodata promovata ca un partener ce poate furniza servicii de productie prin intermediul studiourilor cinematografice si al echipelor de productie din tara.
Anul acesta pare sa fie cea mai consistenta prezenta romaneasca din istoria Cannes-ului. Standul din Marche du Film va promova in cadrul industriei internationale filmele romanesti din Selectia oficiala, pe cele din Marche du Film/Film Market, si filmele realizate in coproductie minoritara.
Cristian Mungiu (Bacalaureat) si Cristi Puiu (Sieranevada) au fost selectati in Competitia oficiala, alaturi de Pedro Almodovar, Jim Jarmusch, Xavier Dolan sau de fratii Dardenne. Filmul Caini, al lui Bogdan Mirica, este de asemenea selectat in sectiunea Un Certain Regard. 4:15 p.m. sfarsitul lumii, de Catalin Rotaru si Gabi Virginia Sarga, face parte din Competitia oficiala de scurtmetraje, iar Toate fluviile curg in mare, de Alexandru Badea, va concura in sectiunea Cinefondation.
In cadrul Marche du Film vor fi proiectate opt filme: Varza, cartofi si alti demoni (regia: Serban Georgescu), Dublu (regia: Catrinel Danaiata), Aniversarea (regia: Dan Chisu), La drum cu tata (regia: Anca Miruna Lazarescu), Dincolo de calea ferata (regia: Catalin Mitulescu), Box (regia: Florin Serban), Lumea e a mea (regia: Nicolae Constantin Tanase) si Minte-ma frumos in Centrul Vechi (regia: Iura Luncasu).
Doua coproductii cu Romania sunt prezente la Cannes anul acesta: in Competitia Oficiala, lungmetrajul Toni Erdmann, o coproductie Germania-Austria-Romania (coproducator roman: Ada Solomon), iar in Semaine de la Critique, Album (Turcia/Franta/Romania, coproducatori romani: Oana Iancu si Calin Peter Netzer).
De asemenea, Radu Muntean, regizorul filmelor Hartia va fi albastra, Marti, dupa Craciun sau Boogie, face parte din Juriul sectiunii Cinefondation si de scurtmetraje al Festivalului de Film de la Cannes.
Producatoarea filmului Ilegitim, Anamaria Antoci, a fost selectata in programul Producers on the Move (14-17 Mai). Aflat la cea de-a 17-a editie, programul are drept scop perfectionarea profesionala a producatorilor; anul acesta sunt selectati 20 de specialisti din industria cinematografica europeana.
Regizoarea Anca Damian va participa la Talents Adami Cannes, un program care are drept scop descoperirea tinerilor actori cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani. Anca Damian a regizat Carre, unul dintre cele cinci scurtmetraje care au legatura cu benzile desenate sau cu animatiile, in care joaca tineri actori.
Unul dintre principalele obiective ale Ministerului Culturii si ale Centrului National al Cinematografiei din Romania la Cannes, anul acesta, este semnarea unui acord cu Le Centre national du cinema et de l’image animee din Franta, pentru o politica de cooperare stransa in domeniul filmului. Aceasta noua conventie va prevedea o expertiza detaliata acordata de catre partea franceza in privinta modului de functionare si organizare a Centrului National al Cinematografiei, mai ales in relatiile cu institutiile europene si internationale, dar si in dezvoltarea de proiecte menite sa sustina educatia cinematografica si cinefilia, si de asemenea imbunatatirea unor aspecte nefunctionale la nivelul sistemului de finantare si promovare a cinematografiei nationale. Doamna Corina Suteu, Ministrul Culturii din Romania, va participa la evenimentul dedicat semnarii acestui document.
De asemenea, standul romanesc de la Cannes isi propune sa sprijine industria locala de film astfel incat Romania sa fie competitiva in regiune, pentru a atrage productii de film strain. In acest scop se lucreaza, la nivelul Ministerului Culturii si al Centrului National al Cinematografiei din Romania, la un sistem de tip Tax Incentives ce se vrea a fi functional pana la finele acestui an. Acesta va aduce Romania alaturi de alte tari din regiune, precum Ungaria, Cehia etc., ce au un astfel de sistem de atragere a productiilor de film strain.