Valea Vikingilor – un exemplu de bună practică în antreprenoriatul cultural

Valea Vikingilor – un exemplu de bună practică în antreprenoriatul cultural

În vara anului 1995, Georg Hansen admirând peisajul incredibil de pe malul celui mai lung (cca 200 km) și adânc (1300 m) fiord din Norvegia a avut o viziune: să construiască un sat autentic de vikingi chiar acolo, în Gudvangen. Fiind membru al unui grup de reconstituiri istorice de tip “reenactment” și-a găsit foarte repede adepți care să-l ajute în realizarea acestui vis. Ideea nu a putut fi pusă însă în practică la fel de repede, alocarea terenului dovedindu-se a fi un demers extrem de anevoios. După apropare 20 de ani, în primăvara anului 2014, când echipa era gata să renunțe la proiect, micuța comunitate din Gudvangen, constituită actualmente din 47 de locuitori, și-a deschis ochii: de ce să se piardă un proiect așa de minunat în hățișurile birocratice? A urmat o mobilizare masivă a localnicilor și, ceea ce nu s-a întâmplat în 20 de ani, s-a întâmplat în doi: constituirea persoanei juridice și contractarea terenului pe o perioadă de 70 (!) de ani. În vara anului 2016 au început lucrările de construcție, toată investiția realizându-se exclusiv cu capital privat. Cu toții au pus la dispoziție tot ce au putut: forță de muncă, găzduirea muncitorilor veniți de peste hotare, resurse materiale. Așa s-a întâmplat că, după o muncă intensa de mai puțin de un an, Viking Valley și-a deschis oficial porțile pe data de 31 mai 2017.

Ce avem aici este un parc tematic în care vizitatorii pot experimenta modul în care trăiau oamenii în urmă cu aproximativ 1000 de ani” – ne spune Frode Tufte, coordonatorul proiectului. “Este o construcție nouă, nu un muzeu al satului cu exponate. Să fim realiști, nici o casă nu a rămas în picioare de pe vremea vikingilor. Dar să nu uităm că și ei și-au construit casele de noi. Important este că tot ce am ridicat aici s-a făcut cu tehnici pe care le aveau la îndemână strămoșii noștri. Toate îmbinările de lemn, lucrările din fier și inclusiv vopselele utilizate sunt așa cum erau atunci.

Succesul satului a fost instantaneu. În primul său sezon de vara i-au trecut pragul nu mai puțin de 14.000 de vizitatori. “Vikingii” nu s-au oprit însă aici. Până în primăvara acestui an numărul de clădiri s-a dublat. Acum casa “chieftain”-ului Georg este înconjurată de o comunitate vie: diferiți meșteșugari, animatori sau războinici care reînvie modul în care se trăia adineauri. În vara acestui an numărul vizitatorilor a crescut la peste 40.000, dar au avut loc și numeroase evenimente private.
Majorității celor care ne viziteaza doar în trecere îi pare rău că au avut doar o oră – două la dispoziție. Alții nu se satură să stea o zi întreagă sau chiar mai multe.” – ne spune Toryll Hilland, Președinta Consiliului de Administrație. “Pe lângă vizita propriu zisă, ei pot savura și preparate culinare ce includ doar ingrediente pe care le aveau pe masă vikingii. Din păcate satul este destul de mic așa că nu putem găzdui oaspeți peste noapte. Doar un număr foarte limitat de persoane poate beneficia de experiențe VIP. Chiar urmează să primim astfel de oaspeți din România în viitorul apropiat!

În următorii ani Viking Valley va continua să se dezvolte. Un nou centru de primire vizitatori este în construcție și, pe rând, se vor mai ridica și alte clădiri specifice. Dezvoltatorii doresc să diversifice și gama de activități, în extrasezon urmând a fi desfășurate activități educative pentru elevi și se va dezvolta și gama de meșteșuguri practicate pe viu. “Ne dorim ca după experiența prin care trec pe la noi, tinerii care vizitează mai apoi un muzeu să poate să afirme: ia uite, toporașul asta de luptă ruginit de pe vremuri, așa ceva am avut eu în mână în satul de vikingi din Gudvangen. Știu cum se folosea!” – completează ideea Frode Tufte.
Reprezentanții Asociației Culturale Bistrița Medievală au vizitat Viking Valley în septembrie 2018, în cadrul inițiativei bilaterale „SEE CulTreasure”, finanțată prin Granturile SEE, în cadrul Programului RO-CULTURA, Fondul pentru relații bilaterale. Programul este implementat de Ministerul Culturii și Identității Naționale prin Unitatea de Management a Proiectului (www.ro-cultura.ro).

Acțiunea „SEE CulTreasure” a vizat întărirea relațiilor de colaborare între organizații din Norvegia și România, în vederea dezvoltării de proiecte comune în domeniul conservării și valorizării patrimoniului cultural, printr-o abordare bazată pe exploatarea inteligentă a specificului cultural local, incluzând componenta culturală a minorităților etnice.

Contact: Peter Moynahan – Director artistic, Asociația Culturală „Bistrița Medievală”, tel: +40 726 378 603, e-mail: bistritamedievala@gmail.com
Mai multe detalii despre Viking Valley aici: www.uk.vikingvalley.no

Ți-a plăcut articolul? Distribuie pe