Muzica: Akendengue si

Prin intermediul celui de-al 19-lea album al sau, "Verite d`Afrique", finalizat la sfarsitul anului trecut, muzicianul a adus in actualitate cel mai cunoscut titlu al sau, "Considerable", un cantec care s-a transformat intr-un soi de imn african.

Pierre-Claver Akendengue, maestru al muzicii africane, cunoscut pe plan mondial multumita piesei "Lambarena – Bach to Africa", ramane fidel lui insusi atat prin textele sale dedicate, cat si prin melanjul muzical de traditie si influente exterioare.

Prin intermediul celui de-al 19-lea album al sau, "Verite d’Afrique", finalizat la sfarsitul anului trecut, muzicianul a adus in actualitate cel mai cunoscut titlu al sau, "Considerable", un cantec care s-a transformat intr-un soi de imn african.

"Piesa a trecut testul timpului fara un rid", a declarat artistul pentru AFP. "Am scris-o la intoarcerea in tara, in 1972, in vremea apertheidului."

Astazi consilier al ministerului Culturii din Gabon, unde a revenit in 1985, dupa 15 ani de exil, Akendengue marturiseste: "Nu m-am gandit niciodata ca as putea deveni cantaret. Veneam dintr-o lume religioasa in care cantecul era un pacat…"

Drumul lui Akendengue incepe in insula Awuta (sud), unde se naste, in 1943. "M-am trezit foarte devreme intr-o baie muzicala traditionala".

"Prima mea intalnire cu muzica occidentala a fost muzica gregoriana la misionarii din timpul slujbelor cotidiene", isi aminteste co-autorul, impreuna cu Hughes de Courson de "Lambarena".

Cand, bursier deja, Akendengue ajunge in Franta in  1964, el doreste sa devina kinetoterapeut, o meserie care poate fi  facuta "si orb fiind". Dar are o intalnire  "capitala si  extraordinara" in 1967:  "Micul  Conservator al al Cantecului" a lui  Mireille, descoperitoarea de talente prezentate in aceasta culta emisiune de televiziune. "Mireille  m-a incurajat", spune el. "Ea a contribuit mult la maturizarea mea".

Cu bursa suspendata, el gaseste un mijloc de a-si "castiga existenta".

"Eram considerat un revolutionar. Cantecele mele erau interzise in Gabon. Cantam pentru eliberarea Africii, impotriva dictaturii", isi aminteste acest membru revoltat al Agentiei generale a studentilor din Gabon, o asociatie  "panafricana de obedienta marxista".

In 1972, el inregistreaza "Ghalo-Ghalo" si "Cantecul taietorului de okoume" (n.r. o specie de arbore), profitand de un studio inchiriat de ORTF (Oficiul Public de Radio Televiziune Franceza) pentru "un prieten care inregistra un jingle".

Macheta ii place lui Pierre Barouh, mare descoperitor de talente si el insusi artist, care semneaza cu casa de discuti Saravah si isi lanseaza cariera.

Cateva luni mai tarziu, Akendengue obtine premiul tanarului cantaret francofon, alaturi de francezul Gerard Lenormand si cantaretul Beau Dommage, gratie albumelor "Nandipo" si mai ales "Afrika Obota" in care apare si "Considerable".